Spør Dr. torkil & pulslegene

Velkommen til bloggen Spør Dr. Torkil og pulslegene. Her vil du finne svar på mye om pulsvariasjon, pulsmålere og hvordan det autonome nervesystemet fungerer. Møt dem her, fra venstre:

 

TORKIL FÆRØ
er lege og forfatter av flere bøker, blant annet bestselgeren Pulskuren, som ble kåret til Lesernes favorittbok i 2023. Han er opptatt av at vi kan ta bedre kontroll over vår egen helse gjennom en bærekraftig livsstil og bruk av teknologiske verktøy.

Instagram: dr.torkil

Nettsted: Pulskuren.no

 

GUNHILD THERESE MELLEBY
er lege og psykiater. Hun er spesielt interessert i antiinflammatorisk livsstil, som ikke bare forebygger og reverserer sykdom, men også gir økt livskvalitet og energi her og nå.

Instagram: drgunhild

Nettsted: Dr. Gunhild

 

RAGNHILD SKARI IUELL
er lege, yogainstruktør og mindfulnessekspert med særskilt kunnskap om helhetlig helse, hormoner, stressmestring og periodisk livsstil som helsefremmende tiltak.

Instagram: mindfulnesslegen

Nettsted: Balderklinikken

 

KRISTIN BOTHNER KANSTAD
er allmennlege, psykiater og yogainstruktør. Hun har en særlig interesse for hvordan kropp og sinn henger sammen, og hva du selv kan gjøre for å regulere og mestre egen stressfysiologi.

Instagram: doktorkristin

Nettsted: Stasjonen helse

 

Dersom du har et spørsmål som du ikke finner svar på i bloggen, kan du sende det inn via skjemaet nederst på siden.

Innlegg

Når mammas søvn konstant avbrytes

Småbarnsmamma på 35 år til 3 barn. Er i mammapermisjon med yngste på 6 mnd, vekkes opptil en gang i timen om natta. Søvn er kjempeviktig for å lade bodybattery. Hva gjør man når man har barn/baby?

Les mere »

Veien ut av utmattelse

Jeg har vært i en utbrenthetstilstand over 4 år. Det som har overtaket meg mest er hvor dårlig jeg lader gjennom natten, tross mange timer søvn. Er det kun redusering av stress på dagtid som kan innvirke på stress på natten? Og er det sånn at jeg kun bør trene så lett som klokken viser?

Les mere »

Sprek, busy – og utfordringer i kø

Spørsmål: Mann, snart 62 år. Har våre fysisk aktive i største delen av mitt voksne liv, på ivrig mosjonsnivå. D.v.s har sprunge ein del 1/1 maratonløp og enda fleire ½ maraton løp, så det har gjerne blitt mellom 200 – 360 mil pr år alt etter livssituasjonen. Vinteren 2016 fikk eg oftere og oftere problemer med at alle krefter forsvant

Les mere »

Hvordan senke stressresponsen?

Spørsmål:Hei jeg har brukt Garmin vivomove i 8-10 uker nå, og har i samme periode stort sett vært i 100% sykmelding pga utmattelse/stress. Jeg har har etter litt justeringer stort sett god søvn og kommer opp i BB på rundt 75/80 hver natt. Så og si kuttet alkohol, spiser sunt og er i daglig lett fysisk aktivitet. Har få åpenbare

Les mere »

Gravid med høyt stressnivå

Det jeg bekymrer meg for, er om dette stresset påvirker babyen i magen negativt, eller om det rett og slett er mye stress og dårlig avslapping nettopp fordi jeg er gravid.

Les mere »

Greit å vite

Lurer du på noe om pulsvariasjon, pulsmålere eller hvordan det autonome nervesystemet fungerer? Som medlem av Pulskuren har du muligheten til å sende inn spørsmål. Her på bloggen tar pulslegene Dr. Torkil, Dr. Ragnhild, Dr. Gunhild og Dr. Kristin imot spørsmålene du har om pulsmåling, livsstil og helse. 

 

Kanskje er ditt spørsmål stilt før? Sjekk OFTE STILTE SPØRSMÅL.

For eksempel er det mange som spør om hvilken pulsklokke de bør kjøpe. Pulskuren.no er ikke tilknyttet noen merker, og vi har bestemt oss for ikke å gi spesifikke kjøperåd. Det finnes imidlertid grupper her inne, hvor du kan lese om andres erfaringer og dele dine egne.

 

Spørsmål med en skjermdump av dagskurve eller annet konkret resultat som vi kan diskutere vil prioriteres. Oppgi kjønn og alder, samt omstendighetene rundt målingene/temaet, og annet relevant i tilknytning til spørsmålet ditt. Slik får du et mer presist svar.

 

Du forblir anonym på bloggen, ingen navn publiseres. Kun spørsmålet/temaet, kjønn og alder offentliggjøres. Henvendelsene som har mest relevans for flest mulig prioriteres. Bruk kontaktskjemaet under. 

 

Takk for at du stiller spørsmål og bidrar til økt kunnskap om forebyggende helse! Sammen blir vi bedre.

Interessante spørsmål strømmer inn på løpende bånd, og det er umulig å rekke å svare på mer enn et lite utvalg av dem. Vi oppfordrer deg til å legge spørsmålet inn i Pulskuren hovedarena også, eller en annen aktuell gruppe. Om spørsmålet ditt er personlig kan du evt. omformulere det slik at du får svaret du vil ha uten å røpe sensitiv informasjon. Dette gjelder særlig om det haster å få svar.

 

NB! Lurer du på hvorfor du ikke har fått svar? Dette kan være årsaken:

– Samme spørsmål eller et lignende spørsmål har blitt besvart før. Kikk gjennom bloggen.

– Vi har dessverre ikke et godt svar på spørsmålet ditt.

– Spørsmålet er såpass smalt at det ikke er relevant for mange.

 
Om du har spørsmål om medlemskap eller har andre tekniske problemer på pulskuren.no, gå til vår hjelpeside. Skjemaet under er kun ment for spørsmål som er relevant for denne bloggen. 

Om du vil sende inn spørsmål til Pulslegene så må du være logget inn som medlem. Ikke medlem enda? Trykk her for å bli medlem.

Send inn ditt spørsmål her