Ofte stilte spørsmål

Dette er de vanligste spørsmålene vi får. Sjekk gjerne denne listen før du poster spørsmålet ditt i grupper eller sender det til Spør pulslegene-bloggen.




Hvilken klokke skal jeg kjøpe?

Når det gjelder Garmin, som foreløpig er det beste alternativet er det en rekke valgmuligheter. Her er det ganske individuelt hvilken klokke som er best for akkurat deg. Ting som spiller inn er selvfølgelig økonomi, estetisk sans, størrelse på klokken, grad av treningsinnsats, grad av symptomtrykk og plager og dermed ulik motivasjon for å følge med på det aller viktigste eller å følge med på «alt». De billigste klokkene har body battery og stressnivå i øyeblikket, som er de soleklart viktigste. Og det er viktig å stille inn funksjonene slik at du har disse verdiene på et tastetrykk og lett kan vurdere tilstanden i øyeblikket uten å skrolle deg gjennom funksjoner. Klokkene som er hakket dyrere har også den viktige verdien pulsvariasjon over tid. Da er det mye lettere å spore tilstandens utvikling over tid. Og de aller beste klokkene har gode funksjoner for trening, noe som også kan være viktig for de som har lav kapasitet og der selv rask gange gir utmattelsessymptomer. Utviklingen på denne fronten går så raskt at det endrer seg nærmest fra måned til måned. Følg gjerne med i klokkevalggruppen her inne, eller på pulssonen.no der Torbjørn Høstmark Borge oppdaterer jevnlig. Han er også her inne og gir råd.

Ellers kan både Apple watch, Fitbit, Ouraring og en rekke andre klokker brukes i en eller annen grad. Av Apple watches apper ser det ut som om Athlytic og Welltory er de beste. Vær oppmerksom på at Apple bruker SDNN og ikke RMSSD som mål og disse verdiene ligger gjerne noe høyere.

Vi er ikke sponset eller bundet til noen produsent, vi ønsker å være uavhengige slik at vi fritt for bindinger kan anbefale den til enhver tid beste løsningen.



Blir det ikke bare stress å følge med på pulsen?

Til å begynne med er det nok uvant for mange. Og den første tiden er det nok lurt å venne seg til det gradvis og ikke bli så opptatt av resultatene. Klokkene bruker også noen uker på å kalibrere seg til din fysiologi. Dersom du likevel skulle bli stresset, er min erfaring at dette tyder på en generell tendens til å bli lett stresset over ting. Da kan det lønne seg å ta tak i dette problemet først. Og da kan det å la seg stresse mindre av målingene være et konkret prosjekt som en evt kan ta opp med en behandler, eller med en venn som er flink til å ikke la seg stresse av ting. Kanskje har denne personen noen nyttige vinklinger som er til hjelp? Det kan til og med hjelpe å late som du er denne personen og la den gi deg råd.



Kan vi ikke bare kjenne etter?

Det hadde vært fint, men vi har ikke noen god utviklet sans for å vurdere vår indre tilstand. Gjennom historien har truslene kommet utenifra og syn, hørsel, lukt, smak og berøringssans har fått prioritet. Tvertimot har kroppen dempet lyttingen til indre støy, som ligger på et frekvensområde lavere enn hørselen vår. Vi har også en stor kapasitet til å overse kroppens signaler for å anstrenge oss. Og vi har i våre travle dager vent oss til et aktivitetsnivå som ligger langt over det vi er utrustet for. Mange blir overrasket over at grensen for når kroppen kommer i hvilemodus er lavere en vi har trodd.



Skal jeg bare stole på målingene?

Nei! Målingene viser bare tilstanden i din grunnleggende fysiologi. Vi må i tillegg ta hensyn til hva som skjer eller. Vi kan godt ha ubehag og føle oss utmattet i hodet etter en dag med regnskapsførsel eller etter å ha gruet seg til et ubehagelig møte, men det er ikke sikkert at det er fysiologisk stressende på kroppen. Mange som har en grunnleggende bunnsolid fysiologi vil gjerne kunne ha gode og dårlige dager selv om alle dager viser gode verdier. Det er ikke sånn at dersom Body battery er bra så er alt bra! Det beste resultatet får vi når vi kombinerer målernes kunstige intelligens med vår egen menneskelige intelligens.



Jeg har hatt klokken i 3-4 uker og har bare oransje kurver uansett hva jeg gjør, jeg er så frustrert! Hva skal jeg gjøre?

Dette er også et svært vanlig spørsmål. Og frustrasjonen og utålmodigheten som ligger til grunn er ofte noe av problematikken. Det kan ta svært lang tid å snu en overbelastet stressbalanse, og det viktigste første skrittet er å akseptere at situasjonen er som den er akkurat nå. Bare dét kan øke sjansen for å senke stressnivået. Så er det å smøre seg med tålmodighet og ta et skritt av gangen. Jeg kan nesten ikke understreke nok hvor viktig det er med aksept og tålmodighet. Vi kan ikke tvinge fram bedring raskere enn det kroppen er i stand til. Vi kan bare legge til rette for at bedringen kan skje ved hjelp av grepene i Pulskuren. Selv brukte jeg et par år på å klare å få bedre balanse. Riktignok uten hjelp av noen guidebok og jeg måtte tolke kurvene fra Overskuddsmåleren selv. Men selv med god hjelp så kan det ta lang tid å oppnå bedring. Heldigvis er det mange her på pulskuren.no som har gått samme veien og som kan dele gode råd!



Jeg får bare dårlige tall, selv om jeg gjør «alt» og har vært tålmodig?

Om du likevel får dårlige tall selv etter flere måneder med innsats, så ville jeg kontaktet fastlegen. Om det er dårlige tall på natten kan søvnregistrering hos øre-nese-halslege være aktuelt. Om det er påfallende mye stress på dagen, så er det en god sjanse for at det dreier seg om en matintoleranse. Da ville jeg tatt en prøve på lab1.no. Matallergitestene på fastlegekontoret vil ikke avsløre intoleransene. Et alternativ er å teste med en dag med få kalorier feks 1100 kalorier og se om kurvene er bedre. Dersom det er påfallende bedring styrker det sjansen for intoleranse. Verstingene er gluten og melk, så du kan forsøke et par uker helt uten dette i kosten.



Jeg får beskjed på Garminklokka om at pulsvariasjonen er høy og ubalansert!

Ja, dette er litt uforståelig at klokkeinstruksjonene gir uttrykk for at dette er noe negativt, men dette er bare et tegn på at verdiene er i bedring. Riktignok kan det peke på noe negativt i form av at det har vært en for stor belastning i forkant.

Send inn ditt spørsmål her